Freeband

Ontdek nieuwe werelden met de Oculus Rift

20140821143521-oculusheadset_viewport

01

sep 14

0

De virtual realitybril Oculus Rift is in twee jaar tijd is getransformeerd van een totaal onbekend concept naar een van de hotste en meest langverwachte gadgets. Wanneer de nieuwe bril precies zal verschijnen is nog niet bekend, maar we zullen waarschijnlijk nog minimaal een jaar moeten wachten voordat we als consument zelf aan de slag kunnen met de Rift.

De Oculus Rift

“We are excited to work with Mark and the Facebook team to deliver the very best virtual reality platform in the world. We believe virtual reality will be heavily defined by social experiences that connect people in magical, new ways.” - Brendan Iribe, ceo van Oculus

Het sprookje van de Rift begon ongeveer 2 jaar geleden toen Palmer Luckey met een crowdfundingcampagne op Kickstarter op zoek was naar softwareontwikkelaars die bereid waren te investeren in een testversie van de VR-bril. De campagne was een groot succes en Luckey wist met zijn bedrijf, Oculus VR, ruim 2,4 miljoen dollar op te halen en, misschien nog wel belangrijker, de steun van verschillende vooraanstaande game developers te winnen. Steeds meer mensen raakten in de ban van de Oculus Rift en dat leidde er in maart van dit jaar zelfs toe dat Facebook besloot Oculus VR over te nemen voor 2 miljard dollar.

Videogames

De Rift was in eerste instantie, tijdens de Kickstarter-campagne en de maanden daarna, vooral op gamers gericht. Een vrij logische keuze, aangezien de bril bij uitstek geschikt lijkt voor gamers die een nog betere spelervaring willen en zich echt in de gamewereld willen bevinden. Daarnaast geven gamers vaak honderden euro’s uit aan hardware voor het spelen van spellen en een VR-bril is voor hen een relatief kleine uitgave die het spelplezier enorm kan verhogen.

Nieuwe toepassingen

Al snel bleek echter dat er ook veel interesse was uit andere hoeken. Zo verscheen eerder dit jaar het nieuws dat de BBC bezig is met de productie van een natuurdocumentaire voor de Oculus Rift en ook filmmaatschappijen zijn enthousiast over mogelijkheden. Daarnaast heeft ook het zakenleven al veel interesse in de bril getoond. Een van de meest bijzondere toepassing die eraan lijkt te komen komt van een Nederlandse bedrijf dat een nieuwe manier heeft bedacht voor het visualiseren van grote hoeveelheden gegevens. Een voorproefje van die techniek werd onlangs door Marion Koopman tijdens een Tedx event gepresenteerd.