Freeband

Internet in 2015

We zitten ondertussen al in het jaar 2015 en dat betekent dat de technologische ontwikkelingen nog sneller zullen gaan dan ze al deden. Als we even een kijkje nemen in de smartphone wereld dan gaat er bijna geen dag voorbij met nieuws, geruchten of wilde verhalen over de nieuwste smartphones en alle nieuwe functionaliteiten die daarbij komen kijken. Naast smartphones krijgen we ook steeds meer te maken met allerlei andere gadgets, zoals: smartwatches, drones en de Google Glass.

Maar gaan we door de ontwikkelingen ook daadwerkelijk anders met elkaar om? Wat voor invloed hebben deze gadgets op onze manier van communiceren en hoe zal dit alles onze online wereld veranderen? Hieronder gaan we daar dieper op in met een lijst van online trends voor 2015 die je absoluut niet mag missen. We kijken naar wat bepaalde trends nou precies inhouden en hoe je hier als individu of als bedrijf slim op in kan spelen.

Flat Design

Jake-Giltsoff

Hoogstwaarschijnlijk ben je het al eens tegengekomen, en iedereen met een iPhone waar iOS7 op staat is het ondertussen al gewend. Geen schaduwen meer, geen fancy 3D effecten op elke knopje. Nee, dit jaar staat helemaal in het teken van zogenaamd ‘flat design’. Websites en mobiele interfaces die er juist zeer simpel en ‘plat’ uitzien. Waarom vraag je jezelf nu af? De meningen verschillen natuurlijk, maar een belangrijk aspect van flat design is het feit dat content op een medium (vaak dus websites) makkelijker en beter leesbaar wordt. Lezers afleiden met een berg aan mooie 3D effecten en ronde vormen doet helaas vaak af aan de inhoud van de boodschap die gecommuniceerd wil worden. Hier vindt je mooi lijstje met voorbeelden van flat design websites.

 

High Quality Content

Als we het dan toch hebben over hoe de manier van presenteren (flat design) van ongekend invloed is op digitale communicatie dan is de inhoud van een bepaalde boodschap net zo belangrijk. Wat we de laatste jaren veel zien is dat blogs en nieuwssites niet ‘zomaar even snel’  een artikel typen, maar juist veel aandacht besteden aan details en relevante informatie die de lezers wellicht zou kunnen interesseren. De tijd van goede artikels lijkt voorbij, het is nu tijd voor top kwaliteit content. Daarnaast gaan brands leren Youtube te gebruiken om millenials te bereiken. Grote merken gaan de waarde inzien van video en YouTube gaan gebruiken als op zichzelf staand marketingkanaal.

 

M-commerce wordt leidend

De verwachting is dat de meeste aankopen in 2015 worden gedaan via een mobiel platform. Via een mobiele telefoon, tablet of phablet zal de consument vanaf de bank en op eenvoudige wijze de producten bestellen. De vraag is echter wel of de consument voor een responsive website kiest of de speciaal ontworpen applicatie in de app store. De geruchten gaan namelijk dat de specifieke mobiele applicaties een hogere conversie opleveren dan de responsive websites. Een belangrijke verklaring hiervoor kan de zogenaamde ‘unbdundling’ van applicaties zijn. Daarnaast moeten verschillende betaalproviders de betaalervaring volledig mobile-proof maken. Uit ervaring blijkt dat dit in de meeste gevallen nog niet het geval is.

mobile

Het direct to consumer-model

De klant is koning! Deze regel geldt al jaren in de marketing en business wereld. Fabrikanten en merken durfde lange tijd geen directe relatie aan te gaan met de consument. De reden hiervan was voornamelijk dat ze bang waren dat het retailkanaal hiervan schade zou ondervinden. Die angst is steeds kleiner, mede door de mogelijkheden die omni-channel met zich meebrengt en de vele retailers die de connectie met de klant echt beginnen te missen.

Door gebruik te maken van contentmarketing kan een merk gemakkelijk de connectie met de klant opzoeken. In 2015 gaat deze relatie echter een stap verder en is het van belang om deze relatie uit te diepen in harde conversies. Meer dan ooit zal in dit geval de retailer worden overgeslagen.

 

Visuele content

Het menselijk brein functioneert voor het grootste deel op basis van beelden (mits je niet slechtziend of blind bent). Via je ogen registreer je beelden en het brein zet die beelden om naar nuttige informatie. Als je even naar buiten kijkt dan zie je bomen, vogeltjes, gebouwen, auto’s, mensen etc… Inderdaad, je ziet al die objecten en subjecten als beelden voorbij komen en niet als lappen tekst of als enen en nullen. Dit is (deels) de achterliggende achter de trend van visuele content. Als mens maken we gebruik van beelden om informatie binnen te krijgen, daarom werken plaatjes en video’s ook zo goed mo een bepaalde boodschap te communiceren. Een trend die we de laatste paar jaar zien op het internet is het gebruik van infographics.
infographic-about-infographics_5089d6abbf593_w1500