Freeband

Google neemt mobielvriendelijkheid mee in zoekresultaten

Mobile-web

27

feb 15

0

Digitaal informatie zoeken zou altijd de meest relevante en actuele resultaten moeten opleveren, ongeacht de gebruiksvriendelijkheid van de site, zo stelt Google. Toch kondigde zij gisteren aan twee belangrijke veranderingen door te gaan voeren die bepalen welke zoekresultaten we te zien krijgen als we de zoekmachine via een mobiel apparaat gebruiken.

“Meer en meer mensen gebruiken mobiele apparaten om op internet te gaan. Onze algoritmes zullen dus aangepast moeten worden op deze gebruikspatronen” Google

Mobiele-moet-in-je-marketing-strategie-zitten

1. Meer relevante app-content

Per direct zal Google de apps die iemand op zijn/haar telefoon geïnstalleerd heeft gebruiken om de zoekresultaten te optimaliseren. Hierdoor zal de inhoud van sites met een geïnstalleerde app hoger in de zoekresultaten op je telefoon verschijnen.

2. Meer mobielvriendelijke web

In november begon Google met het labellen van sites als ‘mobielvriendelijk’. Op deze manier kunnen gebruikers zien welke sites geoptimaliseerd zijn voor het gebruik op je telefoon. Nu wil Google deze informatie gebruiken om (met ingang van 21 april) de meest mobielvriendelijke sites hoger in de ranking te laten zien wanneer je zoekt op je telefoon.

Voor webdevelopers betekent dit dat mobielvriendelijkheid en ‘App Indexing’ er dus op het lijstje van Search Engine Optimalisation (SEO) bijkomt. Google helpt je hier graag bij. Zo vind je hier in een stappenplan hoe je App Indexing op je site toepast, en geven ze concrete tips voor een mobielvriendelijkere site.